Vardagen rullar på och jag tycker den fungerar bättre än den gjort tidigare, trots att Linus är mer uppvarvad igen. En pusselbit som har stor betydelse är skolskjutsen. Tack Sverige!! När allt fungerar som det ska hämtas Linus strax före halv åtta på morgonen. Därefter har jag en kvart hemma i lugn och ro, då jag kan göra mig klar och det är tyst. Landa och ladda om. Så skönt! När jag sedan kommer hem har jag ca 20 minuters marginal tills Linus kommer hem igen. Då har Hannah kommit hem och vi hinner snacka lite om hur dagen varit. Det där är otroligt viktigt och betydelsefullt. Jag njuter verkligen av sådana stunder av ”vanlighet”, att kunna lyssna och att Hannah får prata till punkt. Jag hinner ofta tömma diskmaskinen och få något i magen. Återigen, landa och ladda om. En kort stund, men som är väldigt värdefull energimässigt!

Men, skolskjutsen är även ibland det som ger mig gråa hår. När skolan började var det kaos i flera veckor med Malmös skolskjuts. Mycket väntan, bilar som inte kom, tider som ändrades utan att vi fick veta, bil kom till Linus utan barnkudde, strul med att vår upphämtningsplats inte registrerades trots inrapportering x flera mm. Jag har hört om ett barn som lever växelvis på två adresser, som körts till fel adress. Jag har hört om ett annat barn som släpptes av på fel skola. Och jag har bevittnat hur ett barn smitit ut från en bil och rusat rakt ut på Pildammsvägen och ställt sig att dansa mitt i vägen (chaufför glömt låsa dörren). Tack och lov kom ingen bil just då…Vi fick ha tålamod och låta det nya bolaget träna in sina rutiner. Det har blivit mycket bättre, absolut, men jag vet att särskolorna skickar in många klagomål och att personal där får lägga onödig tid på detta – tid som barnen hade behövt bättre.

Som rutinerna ser ut nu har man en tid då barnet ska stå på parkeringen. Vi har 7.29 – är vi inte där då har de rätt att köra direkt. I veckan, när en bil kört utan oss innan 7.29, fick jag lära mig att vi tydligen ska gå ut 5 minuter innan vår tid och är vi inte där då – har de rätt att köra. Alltså, vi har tiden 7.29, men ska vara där 7.24 annars kan bilen köra utan oss innan vår egentliga tid… Varför har vi då tiden 7.29?? Just nu körs Linus tack och lov nästan alltid av samma chaufför på morgonen – en mycket trevlig chaufför som jag vet inte skulle köra utan att höra av sig. Tack taxi 644.

Ganska ofta kommer det ett sms när bilen nästan är framme. Otroligt smidigt när man inte bor i villa, utan i ett bilfritt radhusomårde och inte kan se gatan/parkeringen. Men som sagt, ett sms kommer ganska ofta – långt ifrån alltid – alltså kan jag inte förlita mig på det. Jag påtalade detta i veckan och fick då beskedet att sms ”är en extra service man kan få, men det är inget chauffören har en skyldighet att göra”. Då kan de ju faktiskt sluta med dem. Om jag inte vet om det kommer ett sms och kan gå ut till parkeringen först då, fyller den ”servicen” noll funktion.

När Linus ska hem får man bara tiden då han hämtas på skolan. Linus hämtas 15.30. När han beräknas komma hem beror helt på hur många barn det är i bilen just idag och i vilken ordning de släpps av – det förstår jag. Ibland tar det 5 minuter, ofta 15-20 minuter, i bland 30 minuter. Står jag inte på parkeringen när de kommer har de rätt att köra tillbaka honom till skolan. Ett sms när bilen närmar sig hade ju varit guld värt, men nu blir det istället till att gå ut strax efter halv med varma kläder och en bra podd i öronen. Försöker tänka att väntan blir vad man gör den till.

Kanske låter jag gnällig. Är klart väldigt tacksam för att Linus har skolskjuts. Blir bara så frustrerad när saker är ologiska och osmidiga. Är otroligt intresserad av hur denna upphandling gick till och vilka krav Malmö stad ställde. Vad var fokus? Bilar som kör för billigast möjliga peng? Eller tittade man även på rutiner runt omkring och helheten, där det finns barn med olika funktionsnedsättningar och svårigheter (vänta är t.ex. ofta en utmananing)? Tänker ibland, är det rimligt att allt ska ut på upphandling eller borde kommunen sköta vissa verksamheter själv med mer stabilitet och kvalité? I april är det tydligen ny upphandling. Gör om – gör rätt, säger jag.

(Instagram: dans_med_svara_steg)