Fr.o.m. 2018 blev förskoleklass obligatorisk och vi fick en 10-årig skolplikt – superbra och viktigt. Men detta gäller inte alla barn, alla erbjuds inte samma möjlighet till utveckling. Inte barnen som tillhör särskolan. Här erbjuds fortsatt bara årskurs 1-9. Barn som ska till särskolan har tre alternativ när skolstarten närmar sig:
1. Gå kvar ett extra år på förskolan
2. Gå vanlig förskoleklass för att sedan byta skola
3. Börja särskolan ett år ”för tidigt”

Barnet kan alltså gå direkt till särskolan när det är dags för skolstart, MEN erbjuds då bara 9 år. Barnet börjar alltså 1:an trots att det bara borde börja förskoleklass. Detta innebär i praktiken att de barn som har allra svårast att lära, som egentligen behöver extra mycket tid i skolan, har rätt till färre år än ”vanliga barn”. Detta tycker jag är mycket märkligt, rent av diskriminerande.

Det finns kommuner som beslutat att då behov finns låta barn gå även förskoleklassåret inom särskolan. Det kräver inga nya specifika förskoleklasser eftersom särskolan har åldersmixade klasser. Malmö stad är i dagsläget inte en av dem. Det här vill jag ska ändras!

För ibland är detta det absolut bästa för barnet – så var fallet i höstas för vår Linus. Ett pojke med autism, ADHD, svårbehandlad epilepsi och en lindrig intelektuell funktionsnedsättning. En sprallig, pratglad och social pojke med potential att utvecklas, men som kräver otroligt mycket anpassningar och hög specialistkompetens för att nå fram till.

Att stanna ett år extra på förskolan var det ingen som tyckte var bra för honom, varken förskolan, vi eller habiliteringen. Det var många barn födda 2012 som skulle vidare och avdelningen skulle sedan bestå av 22 st 3-4åringar. Linus utveckling skulle hämmas istället för att främjas. Han hade redan svårt att utvecklas i den miljön.

Att testa förskoleklass var uteslutet. Linus klarar inte att vistas bland så många barn och som sagt, det behövdes specifik kompetens för att nå honom. Alla var överens om detta – även de som utreder barns behov av anpassningar, autismklass och särskola i grundskoleförvaltningen. Jag kunde inte ens ha med honom när jag skulle gå in och hämta min äldre dotter på sin skola, han är så känslig.

Så han fick plats i särskolan, något som vi är väldigt tacksamma för. De är otroligt duktiga och han gör äntligen framsteg från en utveckling som i princip stod stilla. Han klarar ännu inte att läsa enligt ”ämnen”, utan går i den lägre ämnesområdesklassen (man läser ju i sammanslagna åldersgrupper så Linus går i den s.k. träningsskolan klass 1-4).

Det går sakta sakta, men potentialen finns där. Nu händer det saker! Men han behöver tid, egentligen extra mycket tid. Åtminstone samma tid som alla andra barn erbjuds. Jag vill att han ska sluta förskoleklassen i juni, inte 1:an ett år för tidigt. Malmö stad: sätt fokus på varje enskilt barns bästa och öppna upp för att i undantagsfall då det är det bästa alternativet för barnet, erbjuda förskoleklassåret inom särskolan.

Varför ska de barn som kämpar i uppförsbacke dagligen pga. sina funktionsnedsättningar, som allra mest behöver skolan för att utvecklas, få färre år än ”vanliga” barn?

Öppna upp möjligheten till förskoleklass inom särskolan i Malmö för de barn där detta är det bästa (och som i Linus fall enda tänkbara) alternativet. Låt Linus få avsluta förskoleklassåret och inte 1:an i juni, precis som sina jämnåriga kamrater i den vanliga skolan. Ge alla barn samma rättigheter och möjligheter!

 

Igår hände något riktigt stort i skolan – han gjorde ett första försök att skriva av sitt namn!
(Instagram: dans_med_svara_steg)

Tillägg
Mailade ovan text till ordförande och vice ordförande för grundskolenämnden i Malmö. Fick snabbt svar som ger hopp:
Utifrån hur du beskriver situationen låter det som ett naturligt steg att även dessa barn ska erbjudas förskoleklass. Jag lovar att ta upp detta med grundskoleförvaltningen och se på vilka möjligheter som finns att ändra regelverket här i Malmö”.