Det händer ganska ofta att det gått bra på förskolan, men när vi kommer hem är Linus helt ur balans. Idag läste jag en fantastisk liknelse som förklarar varför det är så här, speciellt för barn med autism och adhd. Det är behandlingspedagog Lina Melander som formulerat den på sin hemsida. Hon kallar den Solen. Jag ska försöka sammanfatta den och koppla den till Linus, men läs gärna hennes version med bra illustrationer till!

Vi påverkas olika mycket av solens strålar. De flesta av oss klarar en bra stund innan vi blir brända, medan andra blir brända väldigt snabbt. Oavsett, så märker man oftast inte att man är bränd förrän man kommer in på kvällen. Då börjar det göra ont och svida, det blir rött och gör ont. I värsta fall uppstår blåsor. På samma sätt kommer reaktionen på överstimulering ofta efteråt, hemma när lugnet lagt sig. För Linus motsvarar de skadliga solstrålarna lek och samspel med andra barn, ljud, oförberedda händelser, mycket människor omkring honom, synintryck, kollektiv information, krav, risker, att pressas att prestera och klara saker, ovisshet, tidspress, komplexa instruktioner och andra människor som är arga eller ledsna omkring honom (affektsmitta). Han klarar det bra i lagom mängd, men det blir lätt för mycket och då blir han ”bränd”.

För att skydda sig mot solen använder vi solkräm. Den ska smörjas på innan och kontinuerligt under dagen. Vi kan också välja att ta skydd i skuggan en stund. Mellan kl 12-14 bör vi kanske inte vara direkt i solen. På motsvarande sätt finns det skydd som motverkar Linus från att bli bränd. Solskyddsfaktorn heter för honom förutseende förälder/förskolepersonal, förberedelser, fasta rutiner, anpassad kommunikation, tydlighet, stor flexibilitet, individuella instruktioner, visuellt stöd, ingen stress och lågaffektivt bemötande. Skuggan är en strategisk placering vid matbordet på förskolan, få äta ensam eller i soffan hemma en tuff dag, tysthet och lugn omkring honom, möjlighet att få vara ensam en stund och en förstående vuxen som finns tillgänglig. De allra starkaste soltimmarna är vissa situationer som han kan behöva slippa helt vissa dagar, t.ex. samlingen på förskolan, följa med till Malmöfestivalen eller en hel eftermiddag på ett shoppingcentrum.

När Linus t.ex. vistas hela dagen på förskolan, kräver det att han anstränger sig mer än de andra barnen. Varje moment inklusive det sociala samspelet tar energi. Alla ljud, dofter, smaker, kommunikation och synintryck – allt tränger sig på eftersom han har svårare att sortera och stänga bort dem. Det kan gå ganska bra och ingen ser att han blir bränd, inte förrän vi kommer hem… Nu har vi tur att Linus har en bra resurs som tänker på sånt här och anpassar efter Linus behov – de dagar bemanningen tillåter.

Alla vi i Linus närhet måste ge honom solskydd, skugga och möjlighet till att dra sig undan, eftersom han än så länge inte alltid själv är medveten om sin ökade risk för att bli bränd. Om vi planerar, förbereder, anpassar och är flexibla kan Linus njuta av de flesta situationer – på sitt sätt och i lagom mängd. Sen finns det situationer och miljöer som helt enkelt bör undvikas eftersom risken att bli bränd är så pass stor. Det måste jag och Jocke helt enkelt acceptera. Och det gör vi så klart – Linus välmående går först!