Alla barn är olika bra på olika saker, men när barnet har autism är variationerna ofta stora. De har en ojämn ”begåvning”. Exempel kring fyra olika områden – motorik, läsa/skriva, räkna och vardagliga färdigheter: Ett neurotypiskt barn varierar i sina förmågor mellan de olika områdena men inom ”normalspannet” eller åtminstone nära. Ett barn med autism kan t.ex. vara ovanligt duktig på matte för sin ålder samtidigt som hen har stora svårigheter att lära sig vardagliga färdigheter och kanske där ligger 1-2 år efter vad som är förväntat. Intressant och viktigt att ha med sig. Linus har väldigt svårt att lära sig många basala färdigheter som en 4,5-ring bör kunna och det gör att jag fullständigt tappar hakan när han nu lärt sig spelet ”Rayman” på Jockes Playstation och snabbt manövrar kontrollen och knapparna…

Vi tränar just nu på att kategorisera och det går kanonbra! Fokus på begäran har alltid varit i stort sett omöjligt men nu gav jag upp och tog till mutan…och wow! Där sitter han vid bordet och jobbar i 5-10 minuter i streck (med hjälp av små sojaostbitar eller popcorn), något jag nästan gett upp hoppet om. Vi började att sortera efter färg och hela tiden hjälpa honom så mycket att det inte gick att göra fel (han ska alltid lyckas – då vill man igen). Jag minskar sen på hjälpen successivt. Han fixar det galant. I helgen testade jag samma schema men att sortera efter kategorierna fordon, djur och frukt/bär. Det blev för klurigt för honom, men igår kväll sa jag till Jocke att det kändes som att det var mer schemat som förvirrade honom. Så idag testade jag ett papper där jag helt enkelt uppmanade honom att ringa in alla djur osv – inga problem alls!! Pappret nedanför gör mig så otroligt glad och stolt. Inte för att han kan kategorisera vad frukt/bär är, utan det faktum att han satt och fokuserade i tio minuter (!) på något som JAG tagit initiativ till och som dessutom utmanar honom (han är kravkänslig). Dessutom…han gillade det och bad om fler. Tror han kände sig grym! Den känslan ska jag se till att han får mycket mer av.

IMG_20160926_134341

Belöningar (och bestraffningar) i efterhand är sällan effektiva till barn med autism eftersom de har svårt att se sammanhang och svårigheter att se samband orsak-verkan. Om man vill använda en belöning är det viktigt att den är i direkt anslutning och att den tydligt uttalas (”Du får nu popcorn för att du…”). Hab har hela tiden tryckt på att vi måste hitta ”förstärkare” för att locka honom och vi har vägrat ätbara förstärkare för ja, det känns fel. Kan bara nu konstatera att det är otroligt effektivt och tänker att så länge vi håller oss ifrån sötsaker får det vara okej.

Förra veckans höjdpunkt var annars två hotellnätter i Stockholm. Jag njöt av att bara vara jag, umgås med goa arbetskamrater, tystnaden på rummet och av att sova ensam ostört i åtta timmar i streck. Det satt fint det!!